1948. |
Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima Svako ima pravo na obrazovanje. Srednje i visoko obrazovanje treba da bude svima podjednako dostupni svim odgovarajućim sredstvima. |
1975. |
Deklaracija Ujedinjenih nacija o pravima osoba sa smetnjama u razvoju Osobe sa smetnjama u razvojubez obzira na poreklo, prirodu i ozbiljnost svog hendikepa i invaliditeta uživaju ista osnovna prava kao i njihovi sugrađani istih godina, što pre svega znači pravo na dostojan život, koliko je moguće normalan i potpun. |
1989. |
Konvencija UN o pravima deteta Uvažavajući posebne potrebe detetasa invaliditetom, obezbediće se pomoć tako da se detetusa invaliditetomobezbedi delotvoran pristup i sticanje obrazovanja…kojevodi postizanju najveće moguće socijalne integracije i individualnog razvoja deteta (član 23). |
1990. |
Svetska deklaracija o obrazovanju za sve (Jomtien 1990.) Obrazovanje i vaspitanje je osnovno pravo deteta; Aktivno obavezivanje na otklanjanje nejednakosti u obrazovanju; Moraju se preduzeti koraci za obezbeđivanje jednakog pristupa obrazovanju za sve kategorije osoba sa invaliditetom kao sastavni deo obrazovnog sistema. |
1993. |
Standardna pravila o izjednačavanju mogućnosti za osobe sa invaliditetom Države treba da priznaju načelo jednakih mogućnosti obrazovanja i vaspitanja u osnovnim, srednjim i višim školama deci, omladini i odraslim osobama sa invaliditetom, u integrisanim uslovima. Obrazovanje i vaspitanje osoba sa invaliditetom je sastavni deo opšteg obrazovnog sistema. |
1994. |
Izjava iz Salamanke i Okvir za akciju1994. Kod dece postoji široka raznolikost karakteristika i potreba. Biti različit je normalno. Škole moraju da se prilagode svoj deci. Deca sa invaliditetom treba da pohađaju škole u susedstvu. Učešće zajednice je od suštinske važnosti za inkluziju. Pedagogija usmerena na decu je od najveće važnosti za inkluziju. Fleksibilni nastavni planovi i programi treba da se prilagode deci, a ne obrnuto. Inkluziji su potrebni adekvatni resursi i podrška.Inkluzija je od suštinske važnosti za ljudsko dostojanstvo i puno uživanje ljudskih prava.Sva deca imaju koristi od inkluzije. Oni pomažu u stvaranju inkluzivnog društva. Inkluzija unapređuje efikasnost i isplativost obrazovnog sistema. Svako dete ima osnovno pravo na obrazovanje i mora mu se pružiti prilika da postigne i održava prihvatljiv nivo učenja. Redovne škole sa inkluzivnom orijentacijom su najefikasnije sredstvo suzbijanja diskriminatorskih stavova, kreiranja otvorenih zajednica, izgradnje inkluzivnog društva i ostvarivanja obrazovanja za sve. Štaviše, one obezbeđuju efikasno obrazovanje za većinu dece i unapređuju efektivnost i isplativost celokupnog obrazovnog sistema. |
2000. |
Svetski forum obrazovanja, Dakar 2000 U Dakaru je termin “inkluzivno” korišćen u sledećem smislu: Obrazovni sistemi moraju imati inkluzivni pristup, aktivno tražeći decu koja nisu upisana u školu, i fleksibilan odgovor na okolnosti i potrebe svih učenika. 6ciljeva za izlaženje u susret potrebama za učenjem svih ljudi:
|
2006. |
Konvencija UN o pravima osoba sa invaliditetom Države članice će obezbediti inkluzivni obrazovni sistem na svim nivoima (član 24)Osobe sa invaliditetom su "subjekti" sa pravima, a ne“objekti“ dobrotvornih akcija, medicinskog lečenja i socijalne zaštite. U ostvarivanju ovih prava, države članice će obezbediti sledeće:
|